Followers

Saturday, May 7, 2011

ZIARAH LUAR DI KOTA MADINAH


Hari ke2 di Madinah kami di bawa Ziarah luar Di kota MAdinah. Kami di bawa ketempat2 bersejarah di sini. Ziarah Luar kami ini di bawa ke :

1) Masjid Quba
Masjid ini merupakan masjid pertama yang dibina dalam sejarah Islam berasaskan taqwa dan Iman. Masjid Quba ini terletak di perkampungan Quba'. Lebih kurang 3km dari bandaraya Madinah. Masjid ini berbetuk empat segi dan luasnya le
bih kurang 5035m persegi jer...


2) Medan Peperangan Uhud

Di sini terletaknyer para syuhada yg mati syahid. Peperangan Uhud ni berlaku pada bulan Syawal. tercetus kerana tentera Quraish menuntut bela atas kekalahan mereka semasa peperangan Badar. Saidinah Hamzah telah dibunuh dengan kejamnyer. Seramai 70 org telah mati syahid.



3) Bukit Magnet

Bukit Magnet ni lebih kurang 30 minit perjalanan dari Kota MAdinah. Ia terletak di tanah halal. Sepanjang jalan ke bukit magnet kita boleh tengok Pak2 Arab bawa family bercamping kat kawasan gurun ni...walaupun cam pnas tapi angin dia sejuk.....Semasa mendaki bukit magnet ni..memang terasa magnet menarik bas ....pastu masa turun boleh pergi sampai 120km....laju tu...Driver masa tu cuma control stereng jer...Yang menarik dibukit Magnet ni terdapat kalimah ALLAH...Subhanallah.

yang bewarna gelap kat bukit tu lh tertera kalimah ALLAH....
Aiskrim pertama yang dimakan semasa di Madinah

4) Masjid Qiblatain

Masjid ni terletak kat tengah2 Perkampungan Bani Salamah..sorry x capture gambo langsung..ntah terlupa plak......sebab berhenti sekejap jer nk kejar Zohor.......Kami x pergi pun ke Pasar Kurma sebab perjalanan ker Bukit Magnet dah ambil masa.....



No comments:

Post a Comment